Dia dihalau dari sekolah kerana berpakaian kurang elok?



Macy Edgerly dihalau dari sekolah kerana dianggap berpakaian kurang elok. Sedangkan, Macy hanya mengenakan legging dan baju yang tidak sendat. Kakak Macy, Erica yang hairan dengan kejadian ini akhirnya memuat turun gambar pakaian adiknya ke laman sosial. Respon dari laman sosial juga hairan mengapa pakaian sebegitu dianggap seksi dan mendorong budaya permerkosaan bagi sekolah tersebut.

Dalam postingannya di facebook yang telah mendapatkan lebih dari 80 ribu likers, Erica berkata, “Bukan masalah pakaian perempuan, sepatutnya sekolah lebih tumpukan kepada remaja lelaki yang berusia 15-18 tahun dengan berhenti merendahkan wanita dengan mata mereka dan menghentikan budaya pemerkosaan.



Para netizen juga menyokong Erica dan Macy, dan merasa tidak ada yang salah dengan pakaian tersebut. Sementara dalam sebuah pernyataan, sekolah Macy, Orangefield Independent School District berkata: Orangefield ISD berusaha untuk mempertahankan suasana belajar yang positif dan bagi siswa kami, serta bebas dari gangguan-gangguan. Termasuk lebih serius dalam peraturan cara berpakaian siswa. -AP

0 Response to "Dia dihalau dari sekolah kerana berpakaian kurang elok?"

Post a Comment

Flag
    Counter
- CLOSE -